دوبینی چیست ؟

دوبینی یا دیپلوپی ، در اثر درک همزمان دو تصویر توسط چشم ها که بر هم منطبق نمی باشند ایجاد می‌شود ؛ حال آن که ممکن است جابجایی تصویرها به صورت افقی عمودی یا چرخشی باشد.  دوبيني می‌تواند یک چشمی یا دو چشمی باشد.

در دوبيني تک چشمی فرد با گرفتن چشم دیگر باز هم تصویر را به صورت دوتایی خواهد دید.

انواع دوبینی چشم

در صورتی که اختلال دوبینی ، تنها در یکی از چشم ها به وجود آید ؛ گفته می شود که فرد به دوبینی تک چشمی یا Monocular مبتلاست ؛ اما چنانچه دوبینی ، هر دو چشم را مبتلا کند ؛ بدین معناست که فرد دچار دوبینی دو چشمی یا Binocular می باشد.

علل ایجاد دوبینی

از جمله علل شایع ایجاد دوبيني تک چشمی ؛ کاتاراکت یا آب مروارید ، مشکلات قرنیه چشم ، تورم پلک آستیگمات بالا ، ناخنک و مشکلات شبکیه می باشد.

دوبيني دوچشمی ؛ معمولاً در اثر اختلال در عملکرد عضلات خارج چشم ایجاد می‌شود که ممکن است در اثر مشکلات مکانیکال یا اختلال عصب دهی عضلات چشم بوده و یا بیماری های مغزی عامل ایجاد آن باشند.

دوبینی

توجه داشته باشید که از جمله علل دوبيني دو چشمی ؛ دیابت آسیب عضلات خارج چشمی ، آسیب حدقه چشم ، تزریق بوتاکس ، بیماری تیروئید چشمی و تومورها می باشند.

به طور کلی ، دوبيني می تواند از اولین علائم بیماری های سیستمیک باشد.

علائم دوبینی

• از جمله علائم دوبيني ، انحراف چشم یا اصطلاحا چپ چشمی می باشد.
  • از دیگر علائم دوبيني ، می توان به تنگ کردن مردمک چشم جهت مشاهده محیط پیرامون اشاره نمود.
  • پوشاندن یک چشم با دست ، نیز از دیگر مواردی است که افراد مبتلا به دوبيني ؛ برای بهتر دیدن محیط اطراف انجام می دهند.
  • افرادی که دچار دوبيني هستند ، معمولا سر خود را به شکل غیرطبیعی چرخانده و حرکت می دهند.
  • بیمارانی که با دوبيني مواجه هستند ؛ به جای آن که از روبرو به اجسام نگاه کنند ، از بغل آن را تماشا می کنند.
  • این دسته از افراد ، به منظور مشاهده تصاویر ؛ چشمان خود را به چپ و راست حرکت می دهند.

روش تشخیص دوبینی

با توجه به این که دوبيني می تواند از علل نختلفی ناشی شود ؛ باید اشاره داشت تشخیص دوبيني ، مقوله ای بس دشوار می باشد.

به طور کلی چشم پزشک ، معاینات لازم در راستای تشخیص دوبيني را از طریق سوال از بیمار در خصوص دوبيني تک چشمی یا دوچشمی آغاز می نماید.

در صورتی که چشم متوجه شود فرد با دوبيني تک چشمی روبروست ،‌ عموما مشکل موجود را ناشی از خود چشم می داند و اعصاب را در آن دخیل نخواهد داتست.

لازم به ذکر است از آن جا که کودکان قادر به بیان صحیح علائمی که تجربه می کنند ، نیستند ؛ تشخیص دقیق دوبینی در کودکان با دشواری بیشتری همراه می شود.

درمان دوبینی

در حالت کلی ، درمان دوبيني ؛ شامل بررسی علت ایجاد کننده و نوع آن می باشد ؛ اما غالبا تمرینات چشم و جراحی را شامل می شود.

لازم به ذکر است که معمولا دوبيني دوچشمی ، با گرفتن یک چشم ؛ به طور موقت از بین خواهد رفت.