افتادگی پلک یا پتوز + دکتر سیامک ریاضی

 پتوز که در اصطلاح عامیانه تحت عنوان افتادگی پلک شناخته می شود ، نوعی عارضه چشمی می باشد که در آن پلک فوقانی از موقعیت طبیعی خود پایین تر آمده و بخشی از چشم را می پوشاند از نظر ظاهری برای فرد مشکل ایجاد کرده و در موارد شدید امکان دارد دید فرد را با اختلال مواجه سازد. افتادگی پلک یا پتوز می تواند جزئی بوده یا در برخی موارد کاملا پایین افتاده و تمام سطح مردمک فرد را بپوشاند. برای آشنایی بیشتر در این باره مطاله مقاله پیش رو از دکتر سیامک ریاضی ، جراح و فوق تخصص چشم در گیلان توصیه می شود.

 

افتادگی پلک یا پتوز  - دکتر ریاضی

 

دلایل بروز افتادگی پلک یا پتوز

پلک فوقانی چشم دارای عضله ای موسوم به عضله بالا برنده یا اصطلاحا levators می باشد که وظیفه آن ها بالا نگاه داشتن پلک ها می باشد ، حال چنانچه اتفاقی متوجه این عضلات گردد و منجر به تحلیل عملکرد آن شود ، توان بالا نگاه داشتن پلک ها را نخواهد داشت. در موارد مادرزادی افتادگی پلک از بدو تولد وجود دارد و به آن پتوز مادرزادی اطلاق می گردد که اکثرا ناشی از اختلال در تشکیل عضله است و در صورتی که این عارضه در بزرگسالی و با افزایش سن اتفاق بیفتد ممکن است ناشی از ضعف عضله ، جدا شدگی محل اتصال عضله ، آسیب اعصاب چشم ، بیماری های عصبی مانند میاستنی گراویس ، وجود تومور در چشم ، دیابت یا برخی از اعمال جراحی اصلاحی چشم بروز نماید.

علائم افتادگی پلک یا پتوز

  1. بارزترین نشانه افتادگی پلک ، پایین آمدن پلک است که ممکن است به صورت دائمی بوده یا گهگاه بروز کند.
  2. احساس درد در اطراف چشم یا احساس خستگی نیز از علائمی می باشد که می تواند به تشخیص علت کمک کند.
  3. پتوز پلک ، در موارد حاد می تواند منتج به اختلالات بینایی گردد. در موارد درگیری همراه با سایر اعصاب چشمی مثلا در افراد دیابتی ممکن است همراه با دوبینی نیز باشد.

درمان افتادگی پلک یا پتوز در گیلان

نحوه درمان پتوز در رشت ، بر اساس نوع آن و میزان عملکرد باقی مانده عضله لواتور می باشد ؛ معمولا در کودکان به دلیل ضعف عملکرد عضله جراحی اسلینگ انجام می شود که لبه پلک بوسیله لوله سیلیکونی بالا کشیده می شود در مواردی که عملکرد عضله قابل قبول می باشد می توان از روش های تقویت عضله یا اتصال مجدد عضله به لبه پلک استفاده کرد. در مواردی که افتادگی پلک بسیار خفیف می باشد که جراحی بر روی عضله دیگری به نام عضله مولر که در زیر عضله لواتور قرار دارد انجام می شود باید توجه داشت که به دنبال جراحی پتوز خصوصاً در کودکان به دلیل ضعف عملکرد از عضله ممکن است در نگاه به بالا و یا پایین پلک جراحی شده کمی نسبت به پلک سالم نامتقارن به نظر برسد خصوصاً در مواردی که جراحی تنها بر روی یک چشم انجام می شود.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا