کاتاراکت یا آب مروارید

کاتاراکت یا آب مروارید وجود کدورت بر روی عدسی چشم می باشد، عدسی چشم به طور طبیعی شفاف است . تغییرات ساختاری که در پروتئین های لنز ایجاد می شود منجر به کدورت لنز شده و به دنبال آن نور وارد شه به چشم دچار کاهش و پخش شدگی شده و فرد دچار تاری دید می گردد. در ادامه مقاله با دکتر سیامک ریاضی بهترین جراح و متخصص چشم گیلان ، همراه باشید. بر خلاف تصور اشتباهی که در رابطه با آب مروارید وجود دارد، دلیل بروز آن استفاده بیش از حد از چشم ها نیست.

کاتاراکت یا آب مروارید

علائم شایع کاتاراکت

  • تاری دید بدون درد
  • تغییر مکرر نمره عینک
  • حساسیت به نور
  • اختلال دو بینی
  • زرد شدن رنگ ها یا محو شدن آن ها
  • احتیاج به نور زیاد برای مطالعه
  • کاهش دید در شب

علل ایجاد کننده کاتاراکت یا آب مروارید

باید بگوییم که افزایش سن، شایع ترین علت ایجاد کاتاراکت یا آب مروارید در گیلان است. از دیگر علل آن می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. وارد شدن ضربه به چشم
  2. مشکلات طبی همچون دیابت ( بیماری قند)
  3. داشتن سابقه جراحی چشم
  4. داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به کاتاراکت
  5. مصرف طولانی مدت برخی از داروها همچون کورتون
  6. قرار گرفتن بدون محافطت و طولانی مدت در معرض نور مستقیم آفتاب

کاتاراکت یا آب مروارید

نحوه تشخیص کاتاراکت در گیلان

برای اینکه وجود و میزان آب مروارید یا هر مشکلی که موجب ناراحتی و کاهش دید شده مشخص گردد باید به جراح و متخصص چشم خوب در گیلان مراجعه کرده و تحت معاینه دقیق با دستگاه اسلت لمپ قرار گرفت. در بسیاری از این معاینات مشخص می شود که دلایل دیگری همچون ضعف عصب بینایی یا مشکلات شبکیه علاوه بر آب مروارید، موجب کاهش دید فرد شده اند که می توانند میزان بهبود دید به دنبال جراحی کاتاراکت یا آب مروارید در رشت را تحت تاثیر قرار دهند .

آب مروارید چگونه درمان می شود ؟

در حال حاضر درمان قطعی این عارضه ، جراحی آب مروارید می باشد. باید گفت هیچگونه دارو ، ورزش یا روش تغذیه ای برای درمان مشکل آب مروارید وجود ندارد.

جراحی کاتاراکت یا آب مروارید چه زمانی باید انجام شود ؟

بهترین زمان برای جراحی هنگامی است که آب مروارید موجب کاهش دید گردد یا عملکرد روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهد اما در بعضی موارد به دلیل پیشرفت تدریجی کاتاراکت، فرد متوجه افت دید خود نشده و در زمان مراجعه و بررسی دید در فاصله استاندارد متوجه کاهش دید خود می گردد.با توجه به معاینات انجام شده ، وجود بیماری زمینه ای، شغل فرد و بسیاری موارد دیگر ، در خصوص انجام جراحی بوسیله متخصص چشم تصمیم گیری خواهد شد.در پایان باید یادآور شد امروزه جراحی کاتاراکت بوسیله روش مدرن فیکو با بی حسی موضعی و بدون بستری قابل انجام می باشد و امکان حذف عینک و کاهش یا حذف آستیگماتیسم هنگام جراحی وجود دارد و بهبود دید به دنبال جراحی کاتاراکت بر کیفیت زندگی فرد بسیار تاثیر گذار خواهد بود

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا