تیروئید چشمی

بیماری تیروئید چشمی یا Thyroid Eye Disease (TED) ؛ نوعی بیماری خودایمنی می باشد که در اثر ایجاد محرک های خود ایمنی و آنتی بادی هایی در گردش خون ایجاد می شود. این آنتی بادی ها بر روی غده تیروئید و همچنین سلول‌ بافت های اطراف چشم اثر می کند و حجم بافت های عضلانی و چربی نواحی اطراف چشم و حدقه در اثر آن افزایش می یابد و اکثرا در افراد با سابقه پرکاری تیروئید دیده می شود. اما در موارد نادری ممکن است فرد ، هیپوتیروئید ( دچار کم کاری غده ) یا یوتیروئید ( عملکرد نرمال غده تیروئید در آزمایشات ) باشد ؛ که البته در این موارد وجود آنتی بادی های تیروئیدی به تشخیص کمک خواهد کرد. تا انتهای این مقاله از دکتر سیامک ریاضی ، بهترین جراح و فوق تخصص چشم در گیلان همراه باشید.

تیروئید چشمی - دکتر سیامک ریاضی

علائم تیروئید چشمی :

علائم بیماری تیروئید چشمی ، در اثر رشد و افزایش بافت چربی اطراف چشم و عضلات اطراف چشم ایجاد می گردد و به علت فضای محدود اربیت رشد بافت های اطراف کره چشم منجر به بیرون زدگی کره چشم می شود. به دنبال بیرون زدگی و اختلال در عملکرد پلک ها و بسته شدن آن ها فرد مستعد ایجاد عوارضی همچون زخم قرنیه و در موارد شدید ، سوراخ شدگی قرنیه می گردد. به دلیل اختلال در عملکرد عضلات اطراف کره چشم ممکن است فرد دچار انحراف چشم و محدودیت در حرکات چشم گردد. اختلال در تخلیه وریدهای اطراف چشم ، منجر به احتقان و افزایش فشار چشم می‌گردد و در موارد شدید فشار بافت های اطراف بر‌ روی عصب بینایی سبب اختلال در عملکرد عصب می گردد.

به طور خلاصه علائم تیروئید چشمی شامل موارد زیر است  :

• افزایش فشار داخل چشمی
  • بیرون زدگی کره چشم یا پروپتوز
  • اختلال عملکرد عصب بینایی
  • انحراف چشم و محدودیت حرکات چشمی
  • قرمز شدن چشم ها بخصوص در محل اتصال عضلات چشمی
  • اختلال عملکرد پلک ها و باز شدن بیش از اندازه شکاف پلکی
  • خشکی قرنیه ، زخم قرنیه و در موارد شدید و کنترل نشده سوراخ شدگی آن

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تیروئید چشم قرار دارند ؟

تیروئید چشمی غالبا افراد میانسال و خانم ها را درگیر می کند و در افراد سیگاری بروز و شدت آن بیشتر می باشد.

تیروئید چشمی - دکتر ریاضی

درمان بیماری تیروئید چشمی در گیلان ( Thyroid eye disease ) :

• درمان بیماری تیروئید چشمی در رشت ، با توجه به مرحله و شدت آن انجام می شود و در ابتدا کنترل بیماری زمینه ای ضروری می باشد.
  • در مراحل ابتدایی ؛ مرطوب کردن سطح چشم با استفاده از قطره های اشک مصنوعی ، محدودیت مصرف نمک ، استفاده از عینک آفتابی در فضای بیرون توصیه می گردد.
  • در موارد آسیب حاد عصب بینایی از استروئید و سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و التهاب استفاده می شود.
  • باید توجه داشت که درمان جراحی به جز در موارد اورژانس باید پس از کنترل التهاب اولیه و بیماری زمینه ای انجام شود.
  • در موارد بیرون زدگی شدید ، کره چشم ها اصلاح و به وسیله خارج نمودن قسمتی از چربی های پشت کره چشم و همچنین تراشیدن استخوان و یا جابجایی استخوان انجام می شود.
  • در صورت باقی ماندن انحراف چشم ها به دنبال جراحی اولیه ممکن است نیاز به اصلاح انحراف چشم از طریق تغییر موقعیت عضلات اطراف چشم باشد.
  • جراحی پلک ها از طریق آزاد نمودن عضلات آن نیز گزینه دیگری جهت بهبود ظاهر و حفظ عملکرد چشم ها می باشد.