تبخال چشمی

تبخال چشمی نوعی بیماری عفونی است که عامل ایجاد کننده آن ویروس Herpes Simplex می باشد و به طور شایع پوست ، مخاط ، دستگاه عصبی و چشم را درگیر می کند.

در اکثر موارد عفونت چشمی ناشی از ویروس ، یک چشم را درگیر کرده و یک طرفه می باشد.

انواع ویروس تبخال چشمی

به طور کلی این ویروس ، دو نوع است که عبارتند از :

1. ویروس تیپ یک : که در واقع مولّد تبخال چشمي بوده و می تواند چشم را نیز درگیر سازد. بسیاری افراد در زمان کودکی خود ، در معرض ابتلا به این ویروس قرار داشته اند.
  2. ویروس تیپ دو : این ویروس از طریق مقاربت جنسی ، منتقل شده و ندرتا منجر به بروز مشکلات چشمی خواهد شد.

معمولاً عفونت اولیه با ویروس خفیف بوده ولو موجب گلو درد یا زخم در ناحیه دهان یا اطراف چشم ها می شود.

تبخال چشمی

توجه داشته باشید که این عوارض غالبا به خودی خود بهبود یافته و درمان می گردند.

پس از عفونت اولیه ، ویروس معمولا در عقده های عصبی به صورت مخفی باقی مانده و در برخی شرایط خاص اعم از بالا بودن درجه حرارت بدن ، اضطراب و استرس ، تغییرات هورمونی ، قرار گیری در نور آفتاب و گرما ، ضربه و مصرف برخی داروهای خاص ، فعال می شود.

در صورت فعال شدن مجدد ویروس در ناحیه چشم و اطراف آن ، می تواند پلک ها، قرنیه و ملتحمه را درگیر کند.

معمولاً اولین علائم چشمی این بیماری ، درگیری لایه های سطحی قرنیه می باشد.

متاسفانه چنانچه عفونت ناشی از ویروس به لایه های عمیق قرنیه ، راه یابد می تواند منجر به افزایش احتمال باقی ماندن اسکار و ایجاد کدورت در قرنیه شود.

ویروس تیپ یک ؛ در برخی افراد نیز ممکن است سبب بروز یووئیت خلفی شده و این اتفاق در موارد نادر ، منجر به تخریب وسیع شبکیه می گردد که معمولاً در افراد با بیماری زمینه ای و ضعف ایمنی بروز می کند.

علائم بیماری تبخال چشمی

• حساسیت به نور
  • اشک ریزش
  • کاهش بینایی
  • قرمزی چشم

تشخیص بیماری عفونت تبخال چشمی

عفونت معمولاً به وسیله معاینه با دستگاه slit Lamp تشخیص داده می شود.

عفونت تبخال چشمي به صورت یک زخم کوچک منشعب و دندان دار ، در قرنیه مشاهده می گردد.

درمان عفونت تبخال چشمی

باید توجه داشت که نوع درمان عفونت تبخال چشمي به وسعت و عمق درگیری ، وابسته است.

چنانچه عفونت در لایه های سطحی چشم باشد با داروهای موضعی و در پاره ای موارد با ضد ویروس های خوراکی ؛ قابل درمان می باشد.

در موارد درگیری لایه‌های عمقی تر قرنیه درمان ، به صورت خوراکی و استفاده از قطره های استروئید موضعی خواهد بود در موارد ضعف ایمنی و درگیری قسمت های خلفی کره چشم شبکیه و کرویید نیاز به درمان به صورت تزریقی خواهد بود.

یکی از عوارض اصلی عفونت تبخال چشمي ایجاد کدورت در قرنیه و کاهش دید ناشی از آن می‌باشد. در موارد کدورت شدید قرنیه در صورت صلاح دید چشم پزشک ، پیوند قرنیه انجام می شود.