آستیگماتیسم چیست ؟

در مواردی که قرنیه یا لنز چشم ، به صورت یکنواخت دارای انحنا نباشد و در محور های مختلف دارای قدرت دیوپتریک متفاوت باشد ، اشعه های نور ورود یافته به چشم ، در یک نقطه تجمع نخواهند یافت. چشم پزشکان ، این مشکل را اصطلاحا خطای انکساری آستیگماتیسم می نامند.

این اشکال در انحنا می تواند در سطح قرنیه یا لنز باشد ؛ اما در هر صورت دید شما را برای دیدن اشیاء نزدیک و دور ، تار خواهد کرد.

توجه داشته باشید که ممکن است همراه با آستیگماتیسم ، سایر خطاهای انکساری ؛ از جمله نزدیک بینی و دوربینی نیز وجود داشته باشند.

لازم به ذکر است به دنبال انکسار نامساوی در بخش های مختلف قرنیه ، تصاویر به صورت کامل بر روی شبکیه متمرکز نشده و در نتیجه هم تصاویر در فاصله دور و هم تصاویر در فاصله نزدیک تار دیده می شوند.

از این رو افرادی که به درجات بالایی از آستیگمات مبتلا هستند ؛ افزون بر این که مانند افراد مبتلا به نزدیک بینی ، اشیاء در فاصله دور را تار می بینند ؛ اشیاء در فاصله نزدیک را نیز تار خواهند دید.

آستیگماتیسم

علائم آستیگماتیسم

علائم آستیگماتیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• تاری دید
  • عدم بینایی مناسب در شب
  • لوچ شدن چشم ها
  • فشار چشمی ، به خصوص بعد از تمرکز برای مدت طولانی

وجود این علائم ، لزوما به معنای این نیست که چشم شما آستیگمات است‌. لذا در صورت وجود این علائم باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید تا با انجام معاینات کامل ، علت ایجاد علائم مشخص گردد.

سخن پایانی

چشم پزشکان توصیه می کنند که تست های چشم پزشکی در کودکان ؛ در سنین 6 ماهگی ، 3 سالگی ، پیش از ورود به مدرسه و هر دو سال یکبار انجام پذیرد.

بزرگسالان نیز باید هر دو سال یکبار برای انجام تست های چشمی به متخصصین چشم پزشکی مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است که جهت درمان آستیگمات ؛ می توان از عینک و لنزهای تماسی نرم و سخت و جراحی لیزری مانند لیزیک و لازک بهره برد.