گل مژه

گل مژه که در پزشکی با اصطلاح هوردئولوم ( hordeolum ) شناخته می شود ؛ به برجستگی یا تورم ناشی از التهاب و عفونت غدد چربی لبه پلک گفته می شود که بر روی پلک فوقانی یا تحتانی یک چشم و در برخی موارد هر دو چشم پدید می آید ، اما اغلب بر روی پلک فوقانی شاهد بروز آن هستیم. در ادامه مقاله با دکتر سیامک ریاضی بهترین جراح و فوق تخصص چشم در گیلان ، همراه باشید. این عارضه غالبا مختصری دردناک است اما در بسیار موارد بدون عارضه بهبود می یابد. چربی تولید شده توسط این غدد ، به مرطوب نگاه داشتن چشم ها توسط اشک کمک می کنند.

علت ابتلا به هوردئولوم

در صورت انسداد در تخلیه ترشحات این غدد و رشد میکروب ها این ضایعه ایجاد می شود.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به گل مژه قرار دارند ؟

گل مژه در افراد مبتلا به بیماری های زیر شیوع بیشتری دارد :

1. بلفاریت مزمن
  2. روزاسه

درمان گل مژه در گیلان

در برخی موارد ممکن است این عارضه بدون این که تحت درمان قرار گیرد ، به خودی خود برطرف گردد. اما بهتر است فرد مبتلا به این عارضه حتی در صورت رفع خود به خودی این عارضه ، حتما به بهترین چشم پزشک گیلان ، مراجعه کند. درمان هایی که ممکن است برای درمان گل مژه به کار گرفته شود :

در مواردی ممکن است که چشم پزشک ، برای درمان هوردئولوم یکسری دستورالعمل برای مراقبت های خانگی به بیماران ارائه دهد.

گل مژه - دکتر ریاضی

برخی از این دستورالعمل ها عبارتند از :

• ماساژ توده پلک
  • استفاده از کمپرس گرم به میزانی که بهترین متخصص چشم گیلان ، تجویز نموده است.
  • علاوه بر استفاده از کمپرس ممکن است چشم پزشک پماد یا قطره مخصوص چشمی برای بیماران خود تجویز نماید.
  • در صورتی که در درمان گـل مژه ، روش های فوق موثر واقع نشوند ؛ بهترین فوق تخصص چشم در رشت ، تزریق کورتیکواستروئید یا انجام جراحی را توصیه خواهد کرد.

لازم به ذکر است که پزشک معالج شما با توجه به عوامل ایجاد کننده هوردئولوم و نیز علائم و خطرات آن ؛ مناسب ترین روش درمانی را بر می گزیند.

علائم گل مژه

باید توجه داشت که این عارضه در افراد بزرگسال بیش از کودکان رخ می دهد. این عارضه ممکن است روی نقطه ای کوچک از پلک و با رنگ قرمز پدیدار گردد و کمی درد نیز به همراه داشته باشد. این درد معمولا پس از چند روز رفع می شود. از دیگر علائم گـل مژه می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• افزایش اشک چشم
  • متورم شدن پلک
  • تحریک چشم

لازم به ذکر است که هوردئولوم با توجه به وسعت انتشار آن ، ممکن است سبب انسداد بینایی یا تاری دید شود.

عوارض و خطرات گل مژه

• در برخی موارد امکان دارد که عود کند که می تواند در محل قبلی یا محل جدیدی ایجاد گردد.
  • به طور کلی این عارضه مشکل خاصی ایجاد نمی کند ، اما ممکن است منجر به بروز خطراتی همچون گسترش عفونت در تمام سطح پلک شود.
  • در مواردی نیز در اثر این مشکل ، پلک ها متورم شده و جلوی باز شدن چشم را می گیرند.
  • احتمال بروز درد شدید و بالا رفتن درجه حرارت بدن که اصطلاحا به سلولیت اوربیتال ، موسوم است نیز پس از بروز هوردئولوم وجود دارد لازم به ذکر است که احتمال آن در افراد دچار ضعف ایمنی یا دیابت بیشتر می باشد.
  • یکی از مواردی که درمان گـل مژه حتماً ضروری است ، قبل از انجام جراحی های داخل چشمی مانند جراحی کاتاراکت و همچنین جراحی های سطح چشم مانند لیزیک می باشد با توجه به این که منبعی از میکروب می باشد درمان آن حتماً قبل از انجام این جراحی ها انجام می شود.