مگس پران چشم

مگس پران چشم چیست ؟ ممکن است گاهی اوقات در هنگام نگاه به اجسام ، با ذراتی مشابه گرد و غبار، ، لکه ها ، احساس حرکت حشرات در جلوی چشم یا به شکل تار مو در جلوی دید خود مواجه شوید بدین صورت که حتی در هنگام پلک زدن نیز چون سایه ای کوچک در مقابل چشمان شما قرار خواهند داشت به این عارضه مگس پران یا اصطلاحا فلوتر اطلاق می شود. این عارضه به نحوی است که با حرکت چشم فرد شروع به حرکت می کند اما فرد قادر به تعقیب آن ها با چشم خود نخواهد بود. در ادامه این مقاله از دکتر سیامک ریاضی ، بهترین جراح و فوق تخصص چشم در گیلان به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

مگس پران چشم - دکتر سیامک ریاضی

علل مگس پران چشم

  • به طور کلی مگس پران چشم در اثر افتادن سایه ای از تجمعات مایع زجاجیه یا خون بر روی شبکیه رخ می دهد. زجاجیه ، ماده شفاف ژله مانند است که در داخل چشم و پشت عدسی واقع شده و زمانی که قوام آن کاهش و از محل خود جدا شود به شکل مگس پران مشاهده می گردد.
  • این عارضه در بسیاری از موارد در اثر افزایش سن رخ می دهد.
  • در مواردی نیز به دنبال ضربه به چشم رخ می دهد.
  • معمولا در سنین پایین به دلیل قوام بالاتر و توزیع یکنواخت رشته های کلاژن کمتر رخ می دهد یا ممکن است زمان طولانی تری بعد از ضربه به چشم ، فرد دچار این ضایعه گردد.

آیا مگس پران چشم ، خطرناک است ؟

همیشه باید مگس پران چشم را هشداری مهم در نظر گرفت زیرا می تواند نشان دهنده عارضه ای مهم در شبکیه چشم باشد. بنابراین در صورت بروز باید حتما به بهترین چشم پزشک گیلان ، مراجعه نمود مگر اینکه در معاینات انجام شده و بررسی کامل شبکیه ، بی خطر بودن آن و عدم وجود ضایعه همراه تایید گردد.

فیلم مگس پران چشم

آیا مگس پران چشم نیازمند درمان است ؟

در بسیاری از موارد مگس پران ممکن است تنها به دلیل جداشدگی زجاجیه بدون آسیب پرده چشم یا شبکیه باشد که در این موارد هیچ گونه اقدام درمانی بجز پیگیری مرتب لازم نمی باشد، حتی ممکن است سال های طولانی در چشم بیمار باقی بماند و هیچ نوع عارضه ای را برای او در پی نداشته باشد. در این موارد ممکن است به مرور زمان مغز به دیدن تصویر آن عادت کند و فرد کاهش در شدت علائم را ذکر کند. گاهی اوقات مگس پران چشم علامتی است که نشان دهنده بروز ضایعه ای در شبکیه است. ایجاد سوراخ در شبکیه ، پارگی شبکیه و خونریزی عروق آن می تواند در ابتدا خود را به صورت مگس پران بروز دهند. با توجه به اینکه این ضایعات ممکن است به سمت پارگی کامل شبکیه پیشرفت نمایند حتما نیازمند مداخله درمانی هستند که در موارد سوراخ کوچک یا پارگی محدود شبکیه درمان با لیزر و در موارد پیشرفته و تهدید کننده بینایی نیاز به جراحی می باشد. در مورد مگس پران هایی که عارضه شبکیه را به دنبال ندارند نیز با توجه به کششی که جداشدگی زجاجیه بر روی شبکیه در نواحی آن ایجاد می کند و احتمال بروز عارضه شبکیه در آینده وجود دارد حتما پیگیری در فواصل منظم یا در صورت هر گونه تغییر در علائم بیمار انجام خواهد شد.

آیا مگس پران عارضه خطرناکی است ؟

خوشبختانه در بسیاری موارد این اختلال نشانه بیماری جدی نبوده و خطرناک نیست. در شرایطی که مایع ژله ای زجاجیه که فضای داخل قسمت خلفی کره چشم را پر می کند ، قوام خود را از دست داده و اتصال خود را به دیواره چشم از دست بدهد ، به صورت شناور بر روی عصب چشم و شبکیه در می آید که به صورت مگس پران مشاهده می شود . این پروسه در بسیاری افراد با افزایش سن رخ می دهد و نگران کننده نیست تنها نیاز به معاینات دوره ای می باشد . در مواردی این مایع ژل های داخل چشم هنگام جدا شدن بر روی شبکیه یا پرده چشم کشش ایجاد می کند که می تواند منجر به سوراخ شدن پرده چشم یا ایجاد پارگی در قسمتی از آن گردد در حقیقت هدف ما از معاینه بررسی قسمت های مختلف پرده چشم از جهت وجود سوراخ شدگی می باشد که در صورت مشاهده حتماً نیاز به انجام درمان می باشد در مواردی که این سوراخ کوچک می باشد به راحتی با انجام لیزر در اطراف آن قابل کنترل می باشد اما در صورت عدم پیگیری و درمان ممکن است اندازه آن گسترش یافته و منجر به جدا شدگی کامل حلقه چشم یا شبکیه گردد که منجر به کاهش شدید می گردد و حتماً نیاز به انجام جراحی جهت درمان مگس پران چشم در گیلان ، می باشد.

از مواردی که حتماً به بیماران تاکید می گردد دقت به تغییر علائم می باشد یکی از نشانه های سوراخ شدگی شبکیه تغییر یا افزایش در میزان مگس پران که توسط بیمار مشاهده می شود می باشد از مهم دیگر  دیدن جرقه های نورانی توسط بیمار می باشد در صورت هرگونه تغییر یا کاهش در میدان بینایی نیاز به معاینه اورژانس توسط چشم پزشک وجود دارد.

در بعضی افراد با توجه به ریسک بالاتر آسیب پرده چشم باید علائم مگس پران چشم جدی گرفته شود از جمله در افراد با سابقه نزدیک بینی شماره بالا و افراد با سابقه جراحی های داخل چشمی . یکی از موارد بسیار مهم دیگر که باید به دقت بررسی گردد ایجاد مگس پران در افراد با سابقه تروما یا ضربه به چشم می باشد که در این موارد ریسک آسیب شبکیه افزایش می یابد و نیاز به انجام معاینات دوره ای وجود دارد

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا