لنز تماسی نرم طبی و زیبایی

درباره لنز تماسی نرم طبی و زیبایی

لنز تماسی نرم طبی و زیبایی : امروزه شاهد استفاده بسیاری افراد از لنز های نرم طبی و زیبایی در سراسر جهان هستیم. کاربرد این نوع لنزها به دلایل مختلفی از قبیل بهبود میدان دید ، زیبایی ، عدم تمایل فرد به استفاده از عینک ، راحتی در حین انجام حرکات ورزشی و غیره صورت می پذیرد. ( چشم پزشک و سلامت چشم )

لنز تماسی نرم چیست ؟

این لنز ها صفحه ای نازک از جنس پلاستیک مخصوص ، هیدروژل یا سیلیکون هیدروژل می باشند که بر روی قرنیه قرار می ‌گیرند.

باتوجه به وابستگی قرنیه به اکسیژن ، لنز تماسی مناسب باید قادر به عبور درصدی اکسیژن از خود باشد تا قرنیه با کمبود اکسیژن مواجه نگردد و منجر به آسیب بافت و سلول های آن نشود.

لنز تماسی نرم طبی و زیبایی

انواع لنزهای تماسی نرم

به طور کلی لنزهای تماسی هم کاربرد طبی – درمانی دارند و هم جنبه زیبایی – آرایشی را دارا می باشند در مواردی هر دو این ویژگی ها در لنز لحاظ می گردد.

  • لنزهای تماسی طبی

از لنزهای تماسی طبی می توان جهت اصلاح نزدیک بینی ، دور بینی ، آستیگمات و پیر چشمی استفاده نمود.

لنزهای تماسی طبی فاقد رنگ و شفاف می باشند ، اما جهت سهولت یافتن آن ها در ظرف مخصوص نگهداری لنز کمی تناژ رنگی به آن ها اعمال می شود.

  • لنزهای تماسی رنگی

لنزهای تماسی رنگی می‌ توانند صرفا جنبه زیبایی داشته باشند ( بدون نمره ) یا اینکه جهت اصلاح نزدیک بینی ، دوربینی ، آستیگماتیسم و پیرچشمی مورد استفاده قرار گیرند.

لنز تماسی نرم طبی و زیبایی

مواردی که جهت استفاده از لنزهای تماسی محدودیت وجود دارد :

  • افرادی که ساکن مناطقی هستند که دسترسی به پزشک برای آن ها به راحتی مقدور نیست.
  • افرادی که در استفاده و نگهداری از لنز فاقد توانایی لازم می باشند، یا دارای خشکی چشم شدید ، سابقه عفونت قرنیه ، بلفاریت یا عفونت مزمن لبه پلک ها می باشند.
  • به رغم اینکه شرایط اقلیمی و محیط پیرامون افراد در استفاده از لنزهای تماسی محدودیتی ایجاد نمی کنند ، اما افرادی که ساکن مناطقی هستند که آلوده به دود وسایط نقلیه ، دود کارخانجات و گرد و غبار است و نیز افرادی که در مناطق بسیار گرم یا سرد و مناطق فاقد اکسیژن کافی نظیر کوهستان ها سکونت دارند استفاده از لنزهای تماسی برای آن ها دشوارتر خواهد بود.

مراقبت از لنزهای تماسی طبی

  1. افرادی که از لنزهای طبی استفاده می کنند ، چنانچه به دلیل استفاده از لنز با علائمی از قبیل سوزش ، قرمزی چشم ها ، اشک ریزی ، درد ، تورم یا ترشحات چشمی و تاری دید مواجه شدند باید سریعا لنز را از چشم خود خارج نموده و به پزشک خود مراجعه کنند.
  2. چک کردن تاریخ مصرف و عدم استفاده بیش از زمان تعیین شده برای لنز بسیار با اهمیت می باشد.
  3. استفاده از مایع لنز مناسب و رعایت دستورالعمل های شستشو و نگهداری لنز بسیار مهم است ، چرا که عدم توجه به این دستورالعمل ها می تواند منجر به کاهش عمر لنز و حتی در برخی موارد ممکن است سبب بروز عفونت در قرنیه و بافت اطراف آن شود.
  4. در صورتی که استفاده از لنز منجر به تحریک و قرمزی چشم تان شده است دیگر از لنز استفاده نکنید ، چرا که این مسئله ممکن است سبب بروز عفونت های خطرناک چشمی و حتی گاها از بین رفتن بینایی گردد.
  5. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از لنزهای تماسی ، حتما باید جهت معاینه و بررسی چشم به صورت منظم به چشم پزشک خود مراجعه نمایید.

لنز تماسی نرم طبی و زیبایی

به طور کلی در صورت استفاده از لنز تماسی نرم طبی و زیبایی باید دستورالعمل های فوق را رعایت نمایید ، لذا بدیهی است که لنز‌های رنگی نیز مستلزم نگهداری صحیح می باشند و قبل و بعد از هر بار استفاده باید آن ها را به درستی ضدعفونی نمود.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا