عوارض بیماری دیابت بر روی چشم

یکی از ارگانهای بدن که در معرض عوارض ناشی از دیابت قرار دارد چشم ها می باشند به طور کلی دیابت یکی از علل اصلی کم بینایی و نابینایی در جهان می باشد. به دلیل اختلال در عملکرد نرمال چشم ، این بیماری می تواند سبب بروز انواع مشکلات چون آب مروارید ، خونریزی رگ های خونی ، آب سیاه و غیره شده و نهایتا به نابینایی بیانجامد. ما در مقاله پیش رو از دکتر سیامک ریاضی ، بهترین جراح و فوق تخصص چشم در گیلان ، بر آنیم تا شما را با عوارض بیماری دیابت بر روی چشم  و تاثیر دیابت بر چشم و راهکارهای پیشگیری از آن آشنا نماییم.

 

عوارض بیماری دیابت بر روی چشم - دکتر ریاضی

 

تاثیر دیابت بر چشم چگونه است ؟

این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که اکثر اثرات و عوارض دیابت بر روی چشم در طولانی مدت بروز می نماید و در حقیقت این مسئله ارتباط مستقیمی با ژنتیک ، سن و میزان قند خون و وجود سایر بیماریهای همراه مانند فشار خون دارد. قند خون بالا به دلیل ایجاد تغییرات در ساختار عروقی ، منجر به خونریزی و اختلال اکسیژن رسانی در بافت می شود. واکنش بدن به کاهش اکسیژن تولید عروق جدید می باشد اما به دلیل ساختمان غیر طبیعی عروق جدید و شکنندگی آن ها ، مستعد خونریزی وایجاد بسیاری عوارض ثانویه می باشند. همچنین تغییر ساختار عروق منجر به خروج مایع و پروتیئن و چربی ها از رگ ها و ایجاد ادم یا تورم شبکیه می گردد. لازم به ذکر است که دیابت در صورت رسیدن به این درجه ممکن است در عین ایجاد اختلالات چشمی برای بیمار ، مشکلات کلیوی و اعصاب نیز ایجاد نماید. علاوه بر عوارض دیابت بر روی شبکیه ، این بیماری از طریق ایجاد آب مروارید و آب سیاه نیز می تواند منجر به کاهش بینایی فرد شود.

چه زمانی فرد مبتلا به دیابت متوجه تاثیر بیماری می گردد ؟

به طور کلی تاثیر دیابت بر چشم ، زمانی نمود پیدا می کند که در اثر تخریب و پارگی عروق چشم یا پیشرفت آب مروارید یا آب سیاه بینایی با مشکل مواجه شده باشد. به همین دلیل فرد مبتلا به دیابت حتما باید از زمان تشخیص بیماری تحت معاینات و پیگیری توسط چشم پزشک قرار گیرد.

 

عوارض بیماری دیابت بر روی چشم - دکتر ریاضی

 

راه های پیشگیری از تاثیر دیابت بر چشم

هنگامی که مسئله تاثیر دیابت بر چشم مطرح می شود ، کم بینایی و نابینایی یکی از اثرات قطعی است که در صورت بی اطلاعی و عدم پیشگیری و درمان زود هنگام ، در افراد مبتلا به دیابت اتفاق خواهد افتاد. تنها راه پیشگیری از عوارض بیماری دیابت بر روی چشم ، کنترل دقیق قند خون و سایر بیماری های همراه از جمله فشار خون و چربی خون می باشد. علاوه بر کنترل دقیق قند خون ، انجام منظم حرکات ورزشی نیز از دیگر راهکارهایی است که می تواند از تاثیر دیابت بر چشم جلوگیری به عمل آورد. یکی دیگر از راه های پیشگیری از تاثیر دیابت بر چشم ، اجتناب از مصرف سیگار می باشد.

نحوه درمان

درمان بر اساس نوع عارضه ایجاد شده می باشد.

  • در صورت ایجاد آب مروارید بدون آسیب شبکیه ، جراحی منجر به بهبود دید خواهد شد.
  • در موارد خونریزی و تورم شبکیه ، درمان به کمک لیزر ، تزریق داخل چشمی و دارو های مهار کننده رشد عروق صورت می گیرد.
  • در موارد آسیب شدید شبکیه ، جداشدگی شبکیه و موارد خونریزی مقاوم به درمان ، جراحی کمک کننده خواهد بود.
  • در صورت بروز آب سیاه و افزایش فشار چشم درمان اولیه به کمک قطره های چشمی و در موارد شدید و مقاوم جراحی جهت کنترل فشار چشم صورت می پذیرد.
  • در پایان باید مجدد یاد آور شد بسیاری از عوارض بیماری دیابت با کنترل قند و پیگیری و معاینات دوره ای قابل پیشگیری می باشد و در صورت ایجاد عارضه در اکثر موارد درمان جهت حفظ دید صورت می گیرد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا