آستیگماتیسم

در مواردی که قرنیه یا لنز چشم ، به صورت یکنواخت دارای انحنا نباشد و در محور های مختلف دارای قدرت دیوپتریک متفاوت باشد ، اشعه های نور ورود یافته به چشم ، در یک نقطه تجمع نخواهند یافت. چشم پزشکان ، این مشکل را اصطلاحا خطای انکساری آستیگماتیسم می نامند. این اشکال در انحنا می تواند در سطح قرنیه یا لنز باشد ؛ اما در هر صورت دید شما را برای دیدن اشیاء نزدیک و دور ، تار خواهد کرد. توجه داشته باشید که ممکن است همراه با آستیگماتیسم ، سایر خطاهای انکساری ؛ از جمله نزدیک بینی و دوربینی نیز وجود داشته باشند. لازم به ذکر است به دنبال انکسار نامساوی در بخش های مختلف قرنیه ، تصاویر به صورت کامل بر روی شبکیه متمرکز نشده و در نتیجه هم تصاویر در فاصله دور و هم تصاویر در فاصله نزدیک تار دیده می شوند. از این رو افرادی که به درجات بالایی از آستیگمات مبتلا هستند ؛ افزون بر این که مانند افراد مبتلا به نزدیک بینی ، اشیاء در فاصله دور را تار می بینند ؛ اشیاء در فاصله نزدیک را نیز تار خواهند دید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ادامه این مقاله از دکتر سیامک ریاضی ، جراح و فوق تخصص چشم در گیلان همراه شوید.

آستیگماتیسم

علائم آستیگماتیسم

علائم آستیگماتیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• تاری دید
  • عدم بینایی مناسب در شب
  • لوچ شدن چشم ها
  • فشار چشمی ، به خصوص بعد از تمرکز برای مدت طولانی

وجود این علائم ، لزوما به معنای این نیست که چشم شما آستیگمات است‌. لذا در صورت وجود این علائم باید به بهترین چشم پزشک گیلان ، مراجعه کنید تا با انجام معاینات کامل ، علت ایجاد علائم مشخص گردد.

سخن پایانی

چشم پزشکان توصیه می کنند که تست های چشم پزشکی در کودکان ؛ در سنین 6 ماهگی ، 3 سالگی ، پیش از ورود به مدرسه و هر دو سال یکبار انجام پذیرد. بزرگسالان نیز باید هر دو سال یکبار برای انجام تست های چشمی به متخصصین چشم پزشکی مراجعه نمایند. لازم به ذکر است که جهت درمان آستیگماتیسم در رشت ؛ می توان از عینک و لنزهای تماسی نرم و سخت و جراحی لیزری مانند لیزیک و لازک بهره برد.