گل مژه

گل مژه که در پزشکی با اصطلاح هوردئولوم ( hordeolum ) شناخته می شود ؛ به برجستگی یا تورم ناشی از التهاب و عفونت غدد چربی لبه پلک گفته می شود که بر روی پلک فوقانی یا تحتانی یک چشم و در برخی موارد هر دو چشم پدید می آید ، اما اغلب بر روی پلک فوقانی شاهد بروز آن هستیم.

این عارضه غالبا مختصری دردناک است اما در بسیار موارد بدون عارضه بهبود می یابد.

چربی تولید شده توسط این غدد ، به مرطوب نگاه داشتن چشم ها توسط اشک کمک می کنند.

علت ابتلا به گل مژه

در صورت انسداد در تخلیه ترشحات این غدد و رشد میکروب ها این ضایعه ایجاد می شود.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به گل مژه قرار دارند ؟

گل مژه در افراد مبتلا به بیماری های زیر شیوع بیشتری دارد :

1. بلفاریت مزمن
  2. روزاسه

درمان گل مژه

در برخی موارد ممکن است گل مژه بدون این که تحت درمان قرار گیرد ، به خودی خود برطرف گردد.

اما بهتر است فرد مبتلا به این عارضه حتی در صورت رفع خود به خودی این عارضه ، حتما به یک چشم پزشک مراجعه کند.

درمان هایی که ممکن است برای درمان گل مژه به کار گرفته شود :

در مواردی ممکن است که چشم پزشک ، برای درمان گـل مژه یکسری دستورالعمل برای مراقبت های خانگی به بیماران ارائه دهد.

برخی از این دستورالعمل ها عبارتند از :

• ماساژ توده پلک
  • استفاده از کمپرس گرم به میزانی که پزشک تجویز نموده است.
  • علاوه بر استفاده از کمپرس ممکن است چشم پزشک پماد یا قطره مخصوص چشمی برای بیماران خود تجویز نماید.
  • در صورتی که در درمان گـل مژه ، روش های فوق موثر واقع نشوند ؛ چشم پزشک ، تزریق کورتیکواستروئید یا انجام جراحی را توصیه خواهد کرد.

لازم به ذکر است که پزشک معالج شما با توجه به عوامل ایجاد کننده گـل مژه و نیز علائم و خطرات آن ؛ مناسب ترین روش درمانی را بر می گزیند.

علائم گل مژه

باید توجه داشت که گـل مژه در افراد بزرگسال بیش از کودکان رخ می دهد.

این عارضه ممکن است روی نقطه ای کوچک از پلک و با رنگ قرمز پدیدار گردد و کمی درد نیز به همراه داشته باشد.

این درد معمولا پس از چند روز رفع می شود.

گل مژه

از دیگر علائم گـل مژه می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• افزایش اشک چشم
  • متورم شدن پلک
  • تحریک چشم

لازم به ذکر است که گـل مژه با توجه به وسعت انتشار آن ، ممکن است سبب انسداد بینایی یا تاری دید شود.

عوارض و خطرات گل مژه

در برخی موارد امکان دارد که عود کند که می تواند در محل قبلی یا محل جدیدی ایجاد گردد.

به طور کلی گـل مژه مشکل خاصی ایجاد نمی کند ، اما ممکن است منجر به بروز خطراتی همچون گسترش عفونت در تمام سطح پلک شود.

در مواردی نیز در اثر گـل مژه ، پلک ها متورم شده و جلوی باز شدن چشم را می گیرند.

احتمال بروز درد شدید و بالا رفتن درجه حرارت بدن که اصطلاحا به سلولیت اوربیتال ، موسوم است نیز پس از بروز گـل مژه وجود دارد لازم به ذکر است که احتمال آن در افراد دچار ضعف ایمنی یا دیابت بیشتر می باشد.

یکی از مواردی که درمان گـل مژه حتماً ضروری است ، قبل از انجام جراحی های داخل چشمی مانند جراحی کاتاراکت و همچنین جراحی های سطح چشم مانند لیزیک می باشد با توجه به این که منبعی از میکروب می باشد درمان آن حتماً قبل از انجام این جراحی ها انجام می شود.